Romas metro linje C og Piazza Venezia
Metrostasjonen på Piazza Venezia blir unikt i verden! Et museum i seg selv. Det nye museet skal utstyres med 27 rulletrapper, seks heiser og 66.000 kvadratmeter med utstillingsareal.
Byggingen av Roma Metro Linje C går videre. Det er ikke til å unngå å legge merke til i Romas sentrum, Piazza Venezia. Plassen, som er kjent som et trafikk-knutepunkt i Roma, preges i dag av sperringer og høye stillaser.
Metro har Roma hatt lenge. Linje B åpnet i 1955 og Linje A åpnet i 1980. Begge linjene har fått forlengelser og nye stasjoner underveis. I 2004 begynte man å planlegge en ny linje, linje C. Arkeologiske undersøkelser hadde blitt ,gjort over en lengre periode, og i 2007 begynte selve byggingen. Sakte men sikkert har det gått fremover. Budsjettet er på 700 millioner euro. På grunn av en rekke problemer som spenner fra en skandale med korrupsjon i regjeringen til det enorme antallet arkeologiske gjenstander, 40 000 i alt, veggene og mosaikken til keiser Hadrians kaserne, har forlenget tiden betraktelig.
Nå håper man at holdeplassen «Piazza Venezia», som skal inneholde et åtte etasjes underjordisk museum, skal stå klart innen 10 år. Da vil åpne dørene i anledning jubileet i 2033, som vil markere 2000 år siden Jesu død. Alle gjenstander som ble funnet er tatt bort fra stedet for restaurering. Hver av dem vil bli plassert nøyaktig der den ble funnet inne i «Museo della Metropolitana», og som skal graves ut omtrent 85 meter dypt, i totalt åtte etasjer under byen. Ifølge Roma turistkontor er bare rundt 10 % av det gamle Roma blitt gravd ut, mens resten fortsatt er begravd på rundt ni meters dyp under den nåværende byen. Byen er, som vi vet, gammel og alt byggearbeid er hemmet av at man oppdager mange ruiner som det er viktig å ta vare på.
Det nye museet skal utstyres med 27 rulletrapper, seks heiser og 66.000 kvadratmeter med utstillingsareal. De tre hovedinngangene til stasjonen vil forbinde de tre museene rundt torget: Vittoriano, Palazzo Venezia og ruinene av Foro Romano, sammenkoblet med Colosseum. Tunnelene er ikke noe problem, de er mer enn 30 meter dype. Problemet er å jobbe seg gjennom de arkeologiske funnene som forårsaker forsinkelsene. Den nye Colosseum-Fori-stasjonen vil åpne i 2025, komplett med et fire-nivå underjordisk museum for å vise frem de arkeologiske gjenstandene funnet i det området.